Motion till Kyrkomötet
2005:33
av Carina Hallesten Hansson m.fl.
Etisk och social upphandlingspolicy

Mot 2005:33

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att framarbeta en upphandlingspolicy där det på ett tydligt sätt framgår vilka etiska och sociala krav som skall gälla vid inköp av produkter.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att se över befintliga kriterier för upphandling samt anta och implementera den framtagna upphandlingspolicyn på den nationella nivån.

3. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att bistå med information och utbildning till de stift som vill lära sig mer om etisk policy vid upphandling.

4. Kyrkomötet beslutar att erbjuda alla stift och församlingar möjligheten att anta den framtagna upphandlingspolicyn.

Motivering

Svenska kyrkan är en stor konsument av varor. Produkter som kaffe, arbetskläder, textiler, kontorsmaterial, livsmedel och leksaker produceras ofta i länder där de mänskliga och fackliga rättigheterna kränks.

I Svenska kyrkans inriktningsmål för verksamheten under 2006–2008 står det:

Svenska kyrkans röst i det svenska samhället skall ha en sådan trohet i tolkningen av evangelium att Guds kärlek och befriande kraft blir synlig i världen. Deltagandet i samhällsdebatt och kulturliv skall präglas av vår tillhörighet till den världsvida gemenskapen och vara inriktat på att värna människans värdighet och skapelsens integritet.

Svenska kyrkan har verksamhet som delvis svarar upp mot detta mål. Genom Svenska kyrkans internationella arbete samarbetar vi kring dessa frågor med partners i den världsvida kyrkan. Arbetet med Rättvisemärkt är likaså verksamhet som syftar till att uppfylla detta mål. Många stift och församlingar arbetar med frågor om etisk policy vid upphandling. På olika nivåer inom kyrkan arbetar man också med en etisk kapitalförvaltning. Men det behövs tas ytterligare steg.

Svenska kyrkan på nationell nivå bör aktivt ta ställning och arbeta för en mer etisk och socialt hållbar upphandling. Svenska kyrkan behöver anta en upphandlingspolicy där de etiska och sociala krav som gäller vid inköp av produkter finns nedtecknat och där Svenska kyrkan kräver att de mänskliga och fackliga rättigheterna efterlevs i all produktion. På så vis tar Svenska kyrkan ett tydligare ansvar i arbetet med att förändra villkoren för de människor som producerar våra varor. Detta leder till en ökad trovärdighet för Svenska kyrkan.

Upphandlingspolicyn bör exempelvis innehålla följande krav på leverantörer då inköp av produkter görs:

♦ Samtliga av ILO:s åtta kärnkonventioner skall respekteras i produktionen*.

♦ Arbetstiden skall inte överstiga 48 timmars arbetsvecka, i enlighet med ILO-konventionen nr 1.

♦ Arbetstagarna skall ha en lön som är möjlig att leva på.

♦ Arbetet skall utföras i en säker och dräglig miljö.

♦ Leverantörerna skall öppet redovisa var varorna produceras.

Det blir en omöjlighet för kyrkan att inte ta ett etiskt och socialt ansvar för de människor som producerar vårt kaffe, syr våra kläder eller tillverkar våra leksaker och datorer då målet för kyrkans verksamhet är att ”… värna människans värdighet och skapelsens integritet”. Likaså kan ”Guds kärlek och befriande kraft” först blomstra då de människor som tillverkar de produkter vi dagligen omger oss av i Svenska kyrkans verksamhet lever under anständiga förhållanden. För att uppfylla Svenska kyrkans inriktningsmål, och därmed vara trovärdig som kyrka och leva som man lär, behövs därför ett etiskt och socialt ansvar tas vid all upphandling.

Härnösand och Rättvik den 15 juli 2005

Carina Hallesten Hansson Eva Zetterberg Anders Åkerlund

Johan Linnman

*Nummer 87 och 98 angående rätten till organisering och kollektiva förhandlingar, nr 29 och 105 angående förbud mot tvångs- och slavarbete, nr 100 och 111 angående förbud mot diskriminering samt nr 138 och 182 angående förbud mot barnarbete.

Previous PageAlla motionerNext Page